الصفحات

30‏/05‏/2009

جولة داخل مدينتى





جولة داخل مدينتى


مدينتى مدينة عالمية على ارض مصرية، مدينة المنصورة هى عاصمة محافظة الدقهلية بمصر، وتبعد 120 كم شمال شرق القاهرة. ويبلغ عدد سكانها450,000 نسمة، مما يجعلها ثاني أكبر مدن الدلتا بعد مدينة المحلة الكبرى.
تاريخها
أنشأت في عهد الملك الكامل أحد ملوك الدولة الأيوبية عام 1221 ميلادية وعرفت باسم جزيرة الورد ثم سميت بالمنصورة بعد النصر فيما سمي لاحقا بمعركة المنصورة الذي حققه الشعب المصري على الحملة الصليبية السابعة التي حاولت احتلال مصر.
و انتصر المماليك في هذه المعركة ورد الحملة الصلبية وتم أسر قائد الحملة الصلبية في ذاك الوقت لويس التاسع بدار ابن لقمان بالمنصورة والتى لازلت موجودة كمتحف تاريخي.
وقعت فيها معركة المنصورة الجوية بتاريخ 14 أكتوبر 1973و تعد هذه المعركة أعظم المعارك الجوية العربية اذ كان لها دور كبير في انتصار مصر في حرب 73
موقعها
وتقع المنصورة على الضفة الشرقية لنهر النيل فرع دمياط وتبلغ مساحتها 20 كم2. وعلى الضفة المقابلة تقع مدينة طلخا.التقسيم الاداري للمدينة (البندر)تنقسم المنصورة إلى العديد من الوحدات المحلية يضمها المجلس المحلي الشعبي لمدينة ومركز المنصورة ومقره ديوان عام المحافظة.يخص المدينة(البندر)منها عدد اثنين وحدة إدارية محلية لكل منها رئيس وعدد من رؤساء الادارات. هما:
حي شرق المنصورة ويختص بها قسم ثان شرطة المنصورة.
حي غرب المنصورة ويختص بها قسم أول شرطة المنصورة.
وفيما يتعلق بالريف والقرى فتضم العديد من الوحدات المحلية مقسمة إداريا على القرى التابعة لمركز المنصورة.
جامعة المنصورة
وتضم المنصورة جامعة تعتبر من أكبر جامعات مصر. وتحتوى جامعة المنصورة على صرح طبى يعتبر أكبر صرح طبى في الشرق الأوسط. كما تعتبر المنصورة عاصمة طب المسالك البولية في جمهورية مصر العربية.وتعتبر المنصورة عاصمة الطب بما تضمه من مستشفياتمستشفى الطوارئ مستشفى الجامعة مركز جراحة الجهاز الهضمي و زراعة الكبد مستشفى العيون مستشفى الاطفال مستشفى الكلي مستشفى السرطان مستشفى جيهان.

معالم المنصورة

الرياضة

أما عن المنشأت الرياضية فتضم
نادي المنصورة الرياضي
- وبه ملعب كورة قدم رسمي.
(استاد المنصورة الرياضي )
-وبه ملعب كورة قدم رسمي وحمام سباحه ونادي اجتماعي والعديد من المنشات الرياضيه.
القريه الاولمبيه (استاد جامعه المنصورة)
-وبه ملعب كورة قدم رسمي وحمام سباحه ونادي اجتماعي وصاله مغطاه وملعب اسكواش والعديد من المنشات الرياضيهالاخري
نادي العمال
المعالم الأثرية
دار ابن لقمان الذي أسر فيه لويس التاسع .
قاعات الفن التشكيلي
قاعة قصر ثقافة المنصورة.
قاعة متحف دار بن لقمان.
المعالم الثقافية

مكتبة مبارك العامة اقيمت المكتبة علي شاطئ النيل فرع دمياط بجوار مبنى محافظة الدقهلية. افتتحت مكتبة مبارك العامة بالمنصورة يوم الأربعاء الموافق 22 يونيو 2005. وتعتبر المكتبة ثالث مكتبة تفتتح في منظومة مكتبات مبارك الإقليمية بعد مكتبتي الوادي الجديد و بورسعيد

الأماكن الترفيهية
نادي جزيرة الورد. (شارع المشاية السفلية)
النادي الإجتماعي بستاد المنصورة.(أمام سجن المنصورة، بشارع عبد السلام عارف)
نادي النيل.(نادي أعضاء هيئة التدريس بجامعة المنصورة)
حديقة الطفل.
حديقة حيوان مقامة على مساحة 12,257 م2 (بحي توريل)
كورنيش النيل.
قصر ثقافة المنصورة.
نادي الحوار بالجزيرة .
أعلام الدقهلية

وقد اخرجت محافظة الدقهلية العديد من النوابغ في مختلف مجالات العلم والفن والرياضة والسياسة والحكم، ونذكر منهم على سبيل المثال لا الحصر :
صلاح محمد نصر النجومي مؤسس ورئيس أول جهاز مخابرات مصرية
محمد فؤاد سراج الدين باشا سياسي وآخر زعماء حزب الوفد التاريخيين
الفيلسوف د.عبد الرحمن بدوى فيلسوف ومفكر
الشاعر نجيب سرور
الكاتب الصحفي أنيس منصور
سيدة الغناء العربي أم كلثوم
الروائي والسياسي محمد حسين هيكل باشا
الكاتب أحمد لطفي السيد باشا
الكاتب رفعت السعيد
الشاعر محمد التابعي
النحات محمود مختار
الملحن رياض السنباطي
الشيخ محمد متولي الشعراوي
الكاتب والشاعر نبيل خالد
الشيخ جاد الحق علي جاد الحق، شيخ الأزهر السابق
المؤرخ محمد عبد الله عنان
الفنان كمال الشناوي
الفنان عادل إمام
الفنان يونس شلبي
الطبيب محمد غنيم(ولد بالقاهرة واستقر بالمنصورة وعشقها ) رائد جراحة المسالك البولية ومؤسس مركز الكلى والمسالك البولية أول وأكبر مؤسسة طبية وتعليمية حكومية لعلاج امراض الكلى في الشرق الأوسط.
البكباشي عبداللطيف البغدادي عضو مجلس قيادة ثورة 1952
الشاعر على محمود طه الملاح التائه
عالم الجيولوجيا فاروق الباز
الكاتب محمد المخزنجي
محمود الخطيب لاعب كرة القدم المصري
الفنانة فاتن حمامة
الشاعر إبراهيم ناجى
الدكتور حمدى السيد نقيب الاطباء
الفنان أحمد خليل
عمرو زكى
تامر عبد الحميد
النهاية
انا لا استطيع ان اتحدث عن النهاية، فانا لا استطيع ايضا وضع نهايتى ،فكيف اضع نهاية مدينتى الكبرى (المنصورة)!!؟هذه المدينة الصامده للابد ،التى تربيت فيها، وترعرعت تحت سماؤه، وكبرت فوق ارضها، واكلت وشربت من خيرتها، فكيف اضع لها نهاية!!؟ لايوجد بها نهايه هذه المدينة القهاره ،نعم فيها ايضا انواعا كثيرة من الاناس منها الطيب والشرير ،الكويس والوحش ،لا استطيع قول شئ عنها ،لا يكفنى كلام كى اوضح حبى لهذه المدينة، فخيرها يغرقنى من جميع الاتجهات، ليــــس لهذه المدينة نهاية ابدا .............................




28‏/05‏/2009

حفلة تنكرية.!!


حفله تنكريه.!!


لقد اكتمل القمر بدراً..وسهرت النجوم على راحة السماء..في ذالك اليوم..تجمهر الجمهور والحضور الغفير...بأقنعتهم الملونه..!الملطخه بالتنكر..!كل قناع..متفرد عن قناع الشخص الآخر...هناك قناع..مميز وفريد..!!وهناك قناع موحش وحزين..!وقناع آخر مليء بالضحكات والفرح يرمق من عينه..حاملاً راية الامل..!!اقنعه..اقنعه..اقنعه....في حفله تنكريه..!..

ليست بقلمى 

اعذريني أيتها الحياة .. صرت افهم



اعذريني أيتها الحياة .. صرت افهم


اعذريني صرت أفهم ..وصار عمري في حياة الجد .. كل شيء
فيه ينظر ..صرت أكبر .. أتنكر . .أتدبر ..صرت افهم .. أن في حلو الحياة صبرا وعلقم ..صرت أدرك أن خلف الابتسام ألف معنى بل و أكثر ..وان خلف
صدى الكلام معنى مضخم..صرت اعلم أن الحياة سلسلة من انعكاسات المرايا لا تعكس
الأضواء حسب بل وجوه في ثياب الصدق كانت تتستر..صرت أبصر كل معنى قد تدثر..صرت أقراء في العيون مكنونا ما كان يفهم.. صرت أعرف من
أن في الكلمات لا .. ولا أريد وأن من حقي الرضا والرفض
أيضا .. صار حزني من الوريد إلى الوريد ..حسبي أني صرت أفهم ..لأجدد الآهات .. واحتسي الحزن
والعميق ثم أندم ..صرت أفهم ..وصار ويلي لا يقدر ..صرت أبصر ..وصرت أقرا
في العيون ألف معنى بل وأكثر ..صرت اكبر .. وصار عمري في حياة الجد .. كل شيء فيه يذكر ..صرت أدرك أن قاموس الصداقة سوف ينظر من جديد وأبقي فيه
من أريد و أحذف منه ما أريد ومن أرى.صرت احزن ..صرت أبتسم الدموع ..والدموع أتبسم ..صرت روحا تحتضر فيها المعاني والأحاسيس والصدق والمبجل ..اعذريني .. صرت أفهم .. صار عمري في حياة الجد .. كل
شيء فيه يذكر كل شيء فيه ينظر..أتفكر .. أتدبر .. كل أمر .. صار ينظر..!



ليست بقلمى

للعلم بالشىء فقط ..



انا ..من انا ؟!! انا بنت بسيطة طيبة حنونة لطيفة وعنيفة كتيييير، مرحة جدا ، بحب الرغى اوى بس مع اى حد غير اللى بحبهم بقف ادام اى حد بحبه والكلام بيدوب من لسانى ذى السكر ما بيدوب فى الميه ...
اصحابى دايما بيقولوا انى مشكلة وماليش حل، بتنطط كتير ، بجرى ، واضحك مع كل الناس اللى اعرفهم واللى حتى معرفهمش علشان اتعرف عليهم ..
كتير بيقولوا انى هبله ومجنونة بس دى طبعا مش حقيقه لانى اكيد عقلى كبييير وعلى رأى المثل :(عقلى يوزن ميت شحص من امثالهم) ....
بتعلق بأى شخص احس انه فعلا يتحب مع ان ده غلط لان كل الناس اللى حبتهم من قلبى بجد اكبر منى يجي ب12 او 15 سنه.
وطبعا دول مش من سنى وده اللى معقدنى انى مش بلاقى حد متفتح الذهن ذى اللى عنده مثلا 24 سنة ده الانسان اللى يشدك...
اما مين فى سنى يشدنى، كلهم دماغهم صغيرة تافهين ...
وعلى سبيل المثال :اختى مثلا عندها 22 سنة لكن عمرى مشدتنى حاجه فيها الا ضحكتها الحلوة اما كشخصية عمرى ما اتشديت ليها هى طيبة اوى وبتحبنى اوى وانا كمان بحبها جدا لكن هى كل امنيتها ان خطيبها يرجع من السفر وتتجوز ذى اى بنت عادية يعنى ، وده مش غلط بس مش دى الشخصية اللى تعجبنى .
ومثال اخر المدرسة بتاعت اللغة الانجليزية بتاعتى دى بأه حكايتها حكاية مع انى معرفش عنها كل حاجه بس والله بتشدلها بطريقة غريبة جدا . طريقة تفكرها عجبانى وحياتها الصراحة بحس ان مافيش حد لسه بيفكر بالطريقة بتاعتها وهو ده اللى مخلينى متعلقه بيها للدرجة دى ممكن يكون كلامى خلص عنها بسرعة لانى ذى ماقولت فى الاول اللى بحبهم اوى لما بتكلم معاهم او عنهم الكلام بيدوب من لسانى ...
واكتفى هذه المرة بهذا القدر من الحديث حتى لا اكون مملة زيادة عن اللزوووم......
(انتظرونى فى موعد اخر )

20‏/05‏/2009

مقدمة

ابدأ من هذه اللحظه فى كتابه مدوناتى & يمكن العمر مش كبير لكن اللى شوفته كتير . أنا قابلت ناس كتير فى حياتى علمونى اشياء كتير& مكنش فى موقف بيمر الا وكان بيعملنى كتير عشان كده انا يمكن اكون 13 سنه لكن عندى خبرااااااات كتير مع الناس اللى اعرفهم او اللى حتى معرفهش.افتكر لما كان عمرى 8 سنين لما كنت لسه شايفه الدنيا وردى زى كتير مننا & زى ماكنا شايفين الناس لسه بيخيرهم &والحب هو قصه سندريلا& والشغل مستنينه بس نخلص& والعريس مستنى بس احنا نقشر.متهيألى الحال اتغير اوووووى واكيد الصوره اتغيرت بس ياترى ليه ! سؤال بتمنى اعرف اجابته ..................