الصفحات

٢٥‏/٠٦‏/٢٠٠٩

تاج سياسة الامر الواقع



التاج ده انا شوفته عند صديقتى وحبيبة قلبى رنا

وهى قالت اللى عايزه يتفضله ذي ماهى عملت مع انجى ، او اى حد فى الناحيه الشمال

انا مش عارفه بأه انا مين فيهم اللى فى الناحيه الشمال ولا اللى عايز التاج وبس

بس انا هاخده بأه بمنتهى البجاحه مش مهم لحد ما اعرف انا فى الناحيه الشمال ولا من اللى عايزين ياخدوا التاج كده وخلاص




- اسمك؟


اسماء احمد محمد بس انا كتباه بالانجلش فوق هو مش باين ولا ايه ؟؟-


المشهور بيه وسط اصحابك؟


انى مشكلة وماليش حل وقصيرة وأزعه ودايما لما ينادوا عليه يقولوا ( actress او برنسس) وده طبعا لانى امنية حياتى اكون
ممثلة ، والناس بتدلعنى تقولى يا سوسو، سمسم ، سمسمه، ساسو ، حاجات كتير وساعات بوسى او بوسبوس يعنى الدلع كتير وافتكر
انى مدلعه اوووووى............


- مجال دراستك؟


اهو لسه بنقول يا هادى السنه الجايه ان شاء الله اكون فى 2 اعدادى....


- اسم مدونتك؟


كانت اسمها (لاتتجهم انت لاتعلم من سيقع فى حب ابتسامتك )ودلوقتى اسمها( الحياة حفلة تنكرية) لانى اعتقد فعلا ان الحياة حفلة تنكرية كبيرة .....


- صورتك الرمزية بتعبر عن ايه؟


ناس متفرقين كانوا فى حفلة تنكرية لانى ذى ماقولت اعتقد ان الحياة حفلة تنكرية كبيرة ملهاش اول من اخر.......


- هل فكرت فى اغلاق مدونتك؟ والسبب؟


عمري ما فكرت وعمري ما هفكر ان شاء الله...انا شايفة ان عالم التدوين زيه زي اي عالم فيه الحلو وفيه الوحش...انا مدخلتش
التدوين عشان اطلع منه....لأني ببساطة ماصدقت دخلته

ماعتقدش انى ممكن اغير كلمة فى اللى قالتها رنا لان ده فعلا اللى انا عايزه اقوله........


- ايه رد فعلك لو حد قل ادبه فى تعليق؟


انا معنديش ناس كتير بتعلق غير اللى اعرفهم 2 لانى لسه جديدة فى الخط يعنى ، ولو ده حصل همسح تعليقه بكل هدوء.......


- اسوأ مدونة؟


اى مدونة مش كويسه اكيد مش هتعجبنى ولا ايه؟.........


- هيحصل ايه للميل بعد ما تموت؟


بالله عليكوا ده سؤال يتسأل اكيد يعنى هكون بتحاسب ولا لسه هقعد افكر فى الاميل والشات ده انا هبأه بقول يا حايطه دارينى ومافيش
حاجه هتدرينى يعنى اهو كلام ومع ذلك الاميل هيتقفل بعد ما اموت او ممكن اختى تفتحه.....



- اديت الباس وورد لحد قبل كدة؟

انا مش بادى لاى حد الباس وورد بتاع حياتى الشخصية لانى مش بحب حد يدخل فى حاجه تخصنى ومش بحب احكى حاجه تهمنى انا
وبس لاى انسان لان محدش هيتألم من الحاجه دى غيري او هيفرح من الحاجه دى غيري

بس بردو اديته لشخصية واحده بس اللى بثق فيها ثقه عمياء (اختى الحبيبه).....


- السفر بالنسبة لك ايه؟


حريتى اللى نفسى اخدها مع انى واخده كل حريتى مع الناس اللى عايشه معاهم بس فى حاجات بردو نفسى اعملها لما السفر يجي انى
استقل بنفسى واعتمد على نفسى اصلى مش بعتمد على نفسى خالص بعتمد على ماما واختى دايما ، واكيد فى السفر فلوس وده اللى
يجيب اى حاجه لحد عندك ...


- المود بتاعك ايه؟


انا معرفش مودى ايه ، يعنى انا بحالات ساعه دمى خفيف واضحك اللى حوليا واكون بلعب واتشقه ، وساعه تانية اكون ممله و مش
عايزة حد معايا عايزة اكون لوحدى واقعد فى الضلمة افكر ....


- بتعمل ايه فى وقت فراغك؟


النت اكتر حاجه واخده وقتى انا تقريبا مدمنه نت تقريبا ده ايه ده اكيد، وبعد كده التمثيل ، ثم الكتابه والقراءة

والاكيد ان ماما مش بترضى تودينى عند اصحابى او بمعنى اصح اخرج مع اى حد منهم لان الوحش اكيد بيعدى الكويس لكن لايمكن
الكويس يعدى الوحش ........


- اكتر حاجات بتكرههم؟


بكره الفقر، وقلة الحيله، وقلة الفلوس، والانعدام فى الحب ، وكلمة منين اجيبلك ، ومافيش، و مش عارف مع انه بيكون عارف كل
حاجه ، وحاضر مع ان كلمة حاضر بتريح ماما دايما تقولى كده، وجملة ماتلبسيش ده اصله ضيق اوى او عريان ، وجملة انا شايله ده
لحد ما تتجوزوا علشان اديهولكوا وليه يعنى اتمتع بحياتك قبل مايفوتك قطر الحياة ، مش بحب الكوسة، والسبانخ ،والمكرونة
بالبشاميل، و المكرونة باللبن (بسكر) ، مش بحب عصير الفراولة، والمانجا، والجوافه اى حاجه تقيله يعنى باختصار مش بحب انواع
كتير بردو من العصاير وبكره اللى مايوفيش بوعده ليا ،واللى يكدب عليا.......


- اكتر حاجات بتحبهم؟


اي كلمه حلوة بترضينى وبقتنع بيها مهما كانت صغيرة...بحب التمثيل، والشعر، والكتابه ، بحب الموسيقى الهاديه ، وساعات احب
الراب ... بحب داليا البحيري اوى ، ونزار القبانى ،واغانى زمان ، ونجاة ،وحليم، و عبد المطلب ، و اميمة الخيل. ...بحب الفن الكله
والفنانين..وبحب الاكل جدا مع انى مش بأكل انواع كتير منه اكتر اكله بحبها المحشى ، و البسله ، بموت فى عصير العناب مع انه
يوطى الضغط دايماا اطلبه من ماما تعمله ليا لو تعمللهم اى عصير مش بحبه ،بحب اشيل الاطفال الصغيرين ، والعب معاهم بس
ماحبش انى يكون عندى طفل ممل ويعيط كتير اول ما اى طفل فى ايدى يعيط اجرى اديه لماماته.....وبحب حاجات كتييييييير اوى اوى


- شخصيتك نوعها ايه؟


ياااااااه ده سؤال غبى اوى ... لانى معرفش حتى انا مين انا بتوه من نفسى معرفش انا بروح لحد فين ومين بيرجعنى تانى ليا .... وذى
ماقولت قبل كده ما بحبش حد يتدخل فى حياتى او يعرف حاجه عنى .....

لماذا دخلت عالم التدوين؟


ده السؤال اللى انا مستنياه من ساعة ما بدأت اجاوب على الاسئله الكتيرة دى انا جيت بالصدفة حب استطلاع وبعدين لقيت نفسى حبيته
اوى ومقدرش استغنى عنه لانى حسيت انه هيوصل صوتى لناس كتير ناس تعرفنى ناس تحسنى بجد وقرب قرب قرب واللى مايشترى
يتفرج.... ويا خبر بفلوس بكرة يبأه ببلاش...


- اجمل جملة قيلت فى وصف مدونتك؟

كل اللى اتكتب لحد دلوقتى جميل اوى و بحب التعليقات دى جدا........


- احلى بوست كتبته؟

الله واعلم بس افتكر انه بوست ( للعلم بالشىء فقط) واكيد فى حاجات جايه كتييييييير هتكون احلى .....


- افضل مدونة قريتها؟


انا بحب جدا مدونة عالم الماريونيت وبستنها تنزل اى بوست بفارغ الصبر بس اعتقد انى ممكن اميل لها اكتر وفى لحظها انسها لانى
ذى ماما بتقول انت بتاعت وقتك وقتك


- افضل بوست قريته؟

مش عارفه والله حاجات كتير بس بحب اوى البوستات اللى تلمسنى تدخل تكسر كل مكان جوايا .....


- الشغل بالنسبة لك ايه؟

تحقيق كل احلامى حتى اللى بكون صاحيه فيها


الانترنت بالنسبة لك ايه؟

ادمان ، بحبه ذى مايكون مثلا خطيبي فى اعتبار ماسيكون مع انى معتقدش ده . الصراحة ده افضل صديق عندى بيفدنى كتير اوى ومش
عايز المقابل...........



- تمرر التاج لمين؟

اى حد يحب ياخده يتفضله انا مابحبش اكسف حد انا باجى كتير على نفسى علشان مكسفش حد اظن ده بأه اللى عايزه مش هقوله لاء بس نفسى امرره لانسانه نفسى اعرفها بجد
(H-A)


هناك ٤ تعليقات:

mahmoud يقول...

بجد بجد جامد جدا جدا الشغل ده

روعه جدا جدا اسلوبك

وهتخلينى ارجع اكتب تانى

أسماء أحمد فى حفلة تنكرية يقول...

الله بخليك ليا بجد يا محمود واقدر اردلك تعليقاتك الجميله دى وربنا يوفقك يارب

Lady E يقول...

تاج جميل واجاباته اجمل من بنوتة زي القمر

بجد عجبني جدا

تسلم ايديكي يا سومه

أسماء أحمد فى حفلة تنكرية يقول...

ميرسي يا ليدى ربنا يخليكى يا قمرايا
تسلميلى انت يا حبيبتى